PERSONEEL
Ben je net gestart met je bedrijf of is je onderneming sterk gegroeid? Misschien is het tijd om personeel aan te nemen. We hebben de belangrijkste dingen waaraan je moet denken op een rijtje gezet.
1. WANNEER SPREEK JE VAN PERSONEEL?
Hier had je misschien nog niet over nagedacht. Iemand die werkzaamheden voor je verricht, is pas personeel als hij of zij:
- drie opeenvolgende maanden voor het bedrijf heeft gewerkt;
- iedere week of tenminste twintig uur per maand tegen betaling heeft gewerkt.
2. HET OPSTELLEN VAN EEN ARBEIDSOVEREENKOMST
Als je hebt besloten om iemand in dienst te nemen, is het tijd om een arbeidsovereenkomst op te stellen. Daarin staan de volgende gegevens:
- Gegevens van de werknemer (naam, geboortedatum, adresgegevens etc.)
- Gegevens van de werkgever
- Functieomschrijving
- Tijdstip van indiensttreding
- Duur van de overeenkomst
- Afspraken m.b.t. vakanties en vrije dagen
- Salaris en betalingstermijn
- Arbeidsduur (het aantal uur per week of per dag)
- Pensioenregeling
- CAO-gegevens
- Eventuele proeftijd
- Opzegtermijn van het contract
- Arbeidsongeschiktheid en ziekte
- Eventueel regresrecht
- Identificatieplicht
- Concurrentie- of relatiebeding
3. PERSONEELSKOSTEN
Het aannemen van personeel kan je een hoop geld opleveren, maar er zijn ook kosten aan verbonden. De belangrijkste kostenposten zijn:
- Loonkosten
- Pensioenkosten
- Loonheffing
- Verzekeringen
- Overige kosten, zoals vakantiegeld en een dertiende maand
4. PERSONEEL KOST OOK TIJD
Behalve tijdwinst levert personeel ook tijdverlies op. Er komt nogal wat kijken bij het aannemen van personeel. Denk aan de sollicitatiegesprekken en contractbespreking, maar ook de administratie kost een hoop tijd.