PERSONEEL

Ben je net gestart met je bedrijf of is je onderneming sterk gegroeid? Misschien is het tijd om personeel aan te nemen. We hebben de belangrijkste dingen waaraan je moet denken op een rijtje gezet.

1. WANNEER SPREEK JE VAN PERSONEEL?

Hier had je misschien nog niet over nagedacht. Iemand die werkzaamheden voor je verricht, is pas personeel als hij of zij:

 

2. HET OPSTELLEN VAN EEN ARBEIDSOVEREENKOMST

Als je hebt besloten om iemand in dienst te nemen, is het tijd om een arbeidsovereenkomst op te stellen. Daarin staan de volgende gegevens:

 

3. PERSONEELSKOSTEN

Het aannemen van personeel kan je een hoop geld opleveren, maar er zijn ook kosten aan verbonden. De belangrijkste kostenposten zijn:

 

4. PERSONEEL KOST OOK TIJD

Behalve tijdwinst levert personeel ook tijdverlies op. Er komt nogal wat kijken bij het aannemen van personeel. Denk aan de sollicitatiegesprekken en contractbespreking, maar ook de administratie kost een hoop tijd.

STARTPUNT ONDERNEMERS