Tarieven

TARIEVEN

Als je weet wat je precies gaat verkopen, is het tijd om te bepalen wat jouw product of dienst gaat kosten. Welk prijskaartje hang je aan je producten of wat wordt je uurtarief? Er is niet echt een gouden tip, maar houd in ieder geval rekening met een aantal factoren.

1.    DE OPDRACHT/HET PRODUCT

In veel gevallen ga je waarschijnlijk werken met vaste prijzen per product of dienst. De prijs van je hangt natuurlijk erg af van de kwaliteit en uniciteit. Ben jij een van de velen die een bepaald product aanbiedt? Dan moet je met je prijs wel kunnen concurreren met de rest. Heb jij juist een bepaald specialisme of is je product of dienst echt uniek? Dan kan je wat hoger inzetten.

Zzp’ers werken vaak met uurtarieven in plaats van vaste prijzen voor hun diensten. Je kan kiezen voor een vast bedrag per uur of per opdracht bekijken wat je vraagt. Sommige werkzaamheden zijn nu eenmaal kostbaarder dan anderen.

2.    DE OPDRACHTGEVER/DE DOELGROEP

De prijs van dat wat jij gaat verkopen, is natuurlijk ook afhankelijk van je doelgroep of opdrachtgever. Werk je voor andere (kleine) ondernemers met een klein budget? Dan kan je beter niet te hoge prijzen hanteren. Verkoop je aan grote bedrijven, misschien wel multinationals? Dan kan je waarschijnlijk wat meer vragen. Let wel op! Houd het binnen de perken. Zo voorkom je dat klanten vanwege de prijs naar de concurrentie overlopen.

3.    DE CONCURRENTIE

Over concurrentie gesproken. Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden. Mag je een offerte maken voor een mogelijke klant? Dan is de kans groot dat ze ook aanvragen hebben liggen bij andere partijen. Probeer met deze prijs te concurreren, maar doe jezelf niet tekort.

Verkoop jij een product dat door veel anderen ook wordt aangeboden? Bekijk dan waarin jouw product verschilt van dat van de concurrent en bepaal aan de hand daarvan de prijs. Verkoop jij precies hetzelfde product als je grootste concurrent, maar is de service die je biedt veel uitgebreider? Dan kan je wat meer vragen. Is het assortiment van je concurrent een stuk groter, maar zijn er verder weinig verschillen? Dan kan je misschien beter wat zakken met je prijs.

4.    DE MARKT

Stem je prijzen af op de markt. Vaak zijn er genoeg voorbeelden te vinden van bedrijven die hetzelfde verkopen als jij. Probeer voor een gangbaar tarief te kiezen en houd de veranderingen in de gaten.

5.    JE ONDERHANDELINGSKWALITEITEN

Ben je een goede onderhandelaar en kan je een klant of opdrachtgever gemakkelijk overtuigen van de kwaliteit van jouw product? Dan is een grote marge in je prijzen misschien niet nodig. Je kan dan al gelijk een scherp tarief bieden waar je vervolgens zo min mogelijk van afwijkt. Ben je niet zo goed in onderhandelen? Dan is het misschien beter om wat hoger in te zetten, zodat je uiteindelijk op een mooie prijs uitkomt.

JE ONDERNEMINGSPLAN

De prijs voor jouw product of dienst is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Hierin zet je jouw plannen uiteen en bekijk je de markt en concurrentie. Je ondernemingsplan zal je dus ook helpen bij het bepalen van de juiste prijs.

STARTPUNT ONDERNEMERS