JE WEBSITE

Een eigen bedrijf opstarten zonder website?! Dat kan tegenwoordig echt niet meer. Je website is je visitekaartje. Daar maken mensen vaak voor het eerst kennis met jou, je bedrijf en je producten of diensten. Zorg dus voor een mooie, professionele website die bij je bedrijf past.

WAT IS HET DOEL?

Wat wil jij graag bereiken met je website? Is het puur een verkoopkanaal, zoals bijvoorbeeld een webshop of juist een portfolio van jouw werk? Wil je graag interactie met je bezoekers of schrijf je graag blogs? Het is belangrijk om vast te stellen wat het hoofddoel is van jouw website. Zo sluit je website namelijk aan bij wat je doet en wat je wilt bereiken!

DOMEINNAAM

Wanneer het doel is bepaald, is het tijd voor het vastleggen van de domeinnaam. Vaak gebruik je de bedrijfsnaam als domeinnaam.

EXTENSIE

Denk ook eens na over de extensie. Dit is de lettercombinatie na de punt. De meest voor de hand liggende keuzes zijn .nl of .com. Verwacht je dat je internationaal zaken gaat doen met jouw bedrijf? Dan is het slim om (alvast) de .com extensie vast te leggen, voordat er meerdere kapers op de kust zijn.

REGISTREREN

Heb je de domeinnaam gekozen? Dan is het nu tijd om deze te registeren. Hiervoor heb je een registrar nodig. Via de website van SIDN vind je meer informatie over domeinnamen en het vastleggen daarvan.

HET ONTWERP

Je doel is duidelijk en de domeinnaam staat vast. Nu is het tijd om de kleurtjes en stiften uit de kast te trekken. Hoe wil je dat jouw website eruit komt te zien? Welke kleuren vind je mooi, welk lettertype en ga zo maar door.

PASSEND BIJ JE HUISSTIJL

Het ontwerp van de website sluit meestal aan op je huisstijl en daarmee dus ook bij het type bedrijf dat je hebt. Een roze website met glitterdetails past natuurlijk niet echt bij een timmerman. Daarnaast is het verstandig om na te denken over de functies die je graag op je website ziet, zoals een blog, contactformulier of productomschrijvingen.

EEN WEBSITE BOUWEN

De gekozen functies moeten ook worden gerealiseerd. Een website bouwen is geen gemakkelijke klus. Wanneer je weinig tot geen verstand hebt van dit onderwerp is het raadzaam om een expert in te schakelen.

MAAK JE WEBSITE ZICHTBAAR

Eindelijk, na alle stappen is je website live, maar helaas zijn er nog maar weinig bezoekers. Dit komt waarschijnlijk doordat je website niet goed vindbaar is. Een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan!

SEO

In Google heb je twee soorten zoekresultaten, namelijk de organische en de betaalde. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is toepasbaar op de organische zoekresultaten. Dat wil zeggen dat je aan de slag gaat met onder andere de inhoud van de teksten op je website en linkbuilding. Het internet staat boordevol met tips over deze aanpak, dus snuffel eens rond en kijk wat je gemakkelijk zelf kunt doen om hoger te scoren in Google.

SEA

Ken je de advertenties bovenaan in Google? Dit zijn betaalde plaatsen in Google. Ook wel bekend als search engine advertising (SEA) of Google Adwords. De adverteerder betaalt dan Google om op plek 1, 2 of 3 zichtbaar te zijn in de vorm van een kleine advertentie. Dit gebeurt op basis van zoekwoorden. SEA is een ingewikkeld proces, maar ook daar staat het internet van vol!

ADVERTEREN

Naast SEA en SEO is adverteren ook een goede optie om onder de aandacht te komen bij je doelgroep.

STARTPUNT ONDERNEMERS