SOCIAL MEDIA

Social media, we kunnen er inmiddels bijna niet meer omheen. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en zelfs Snapchat worden veelvuldig ingezet door bedrijven. Maar wanneer heeft het nut? En waarom zou je er überhaupt aan beginnen? Een lesje social media voor bedrijven!

WELKE SOCIAL MEDIA?

Social media is vaak een onderdeel van je marketingstrategie. Hoe ga je potentiële klanten bereiken? Het is belangrijk om inzichtelijk te maken op welk social medium jouw doelgroep zich bevindt. Verkoop je kleding dan is Facebook of Instagram erg geschikt. Terwijl een accountant zijn pijlen eerder richt op LinkedIn of Twitter. Verdiep je dus eens in de verschillende soorten social media en kies de meest geschikte kanalen.

Iets met Facebook doen, omdat iedereen het doet is een dooddoener. Wees uniek, wees creatief en doe het vooral omdat het toegevoegde waarde heeft.

STRATEGIE

Want waarom wil jij je bedrijf profileren op social media? Wil je graag meer binding met je (potentiële) klanten of is het een middel om te laten zien wat je in huis hebt?

CONTENT

En dan is het tijd voor het plaatsen van content. Video’s, collages, foto’s, winacties, polls, berichtjes, artikelen, blogs en ga zo maar door. Alles is deelbaar op social media.

WEBCARE

Houd er rekening mee dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Alleen maar zenden levert niets op. Stellen mensen vragen aan jou via social media? Wacht dan niet te lang met beantwoorden! Daarnaast is het ook verstandig om te blijven monitoren. Wat zijn de reacties op jouw posts? Wat werkt wel en wat werkt totaal niet? Meten is namelijk weten! En door deze interactie bouw je ook een netwerk op.

BUDGET

‘Social media is gratis’. Een vaak gehoorde zin die niet helemaal waar is. Het klopt inderdaad dat deze kanalen gratis te gebruiken zijn, maar de tijd die je er in stopt, moet je ook meetellen. En wil je wat promoten via deze kanalen dan kost dat ook gewoon geld. Bedenk dus wat je uit wilt geven en bekijk of je hiermee je doelen bereikt.

STARTPUNT ONDERNEMERS