MERKBESCHERMING EN PATENTEN

Heb jij een fantastisch idee voor een product of dienst? Ga je met jouw bedrijf geschiedenis schrijven? Dan is het misschien handig om eens na te denken over merkbescherming. Zo voorkom je dat een ander met jouw idee aan de haal gaat. Wij hebben even wat aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

1. WAT WIL JE BESCHERMEN?

In Nederland zijn er eigenlijk drie wetten die ervoor zorgen dat je jouw merk of product kan beschermen:

MERKENRECHT

Je kan ervoor kiezen om je merk, logo en/of bedrijfsnaam de beschermen. Daarvoor moet je jouw merk inschrijven bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Je plaatst je merk, tegen betaling van € 240, in een depot. Hier gaat een registratieprocedure aan vooraf van ongeveer 3 maanden. Wordt je registratie niet goedgekeurd? Dan krijg je geen geld terug. Na succesvolle inschrijving is je merk 10 jaar beschermd. Na die periode kan je je inschrijving verlengen.

OCTROOIRECHT

Een octrooi (of patent) beschermt een uitvinding. Door die bescherming mag niemand zomaar gebruikmaken van jouw uitvinding zonder toestemming. In Nederland zijn bijvoorbeeld de Senseo koffiemachine, de klapschaats en de beschuit met inkeping beschermd door het octrooirecht. Een octrooi is maximaal 20 jaar geldig. Een octrooi vraag je aan bij het Octrooiencentrum Nederland.

AUTEURSRECHT

Het auteursrecht (copyright) beschermt tekstuele, wetenschappelijke en kunstzinnige producten tegen plagiaat. Door het auteursrecht kunnen mensen jouw werk niet zomaar kopiëren. Om van deze bescherming gebruik te kunnen maken, moet je product aan twee voorwaarden voldoen:

Je hoeft je product in Nederland niet te registreren in een database om te bewijzen dat het auteursrecht bij jou ligt. Het kan natuurlijk wel; bij de afdeling Registratie en Successie van de Belastingdienst. Auteursrecht is wel overdraagbaar aan een andere organisatie of persoon.

2. WAAR MOET JE NOG MEER AAN DENKEN?

Bij het beschermen van je merk of product is het belangrijk dat je ook aan de toekomst denkt! Ga je misschien nog uitbreiden naar het buitenland? Denk dan goed na over de naam. Het zou jammer zijn als de naam die je hebt beschermd in het buitenland niet aanslaat.

Heb je een baanbrekend idee? Vraag dan een expert om hulp. Iemand die ervaring heeft met en kennis van intellectuele eigendomsrechten.

3. HOE ZIT HET MET FOTORECHTEN?

Dit is een puntje waar veel ondernemers mee te maken krijgen. Heb je een zakelijke website? Dan heb je daar waarschijnlijk een aantal foto’s op staan. Ook op social media kanalen worden vaak foto’s gebruikt die je online hebt gevonden. Op die manier bespaar je kosten, omdat je niet zelf een fotograaf hoeft in te huren, maar vergeet niet dat je niet zomaar elke foto mag gebruiken. Iedere foto of afbeelding op internet is door iemand gemaakt en in veel gevallen heb je toestemming van diegene nodig om een afbeelding te gebruiken. Zorg daarom altijd dat je het recht hebt om bepaalde foto’s te gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor rechtenvrije afbeeldingen, vraag toestemming aan de maker of zorg zelf voor foto’s.

STARTPUNT ONDERNEMERS